به گزارش مشرق، محمدرضا نعمت زاده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه برای سومین بار از این مرکز بازدید می کند ، گفت : باتوجه به توسعه فعالیت های طراحی ، مهندسی و تکمیل ازمایشگاهها در این مرکز ، شاهد تسلط مهندسان جوان بر طراحی خودرو هستیم هرچند طراحی پلتفرم را با همکاری چند شرکت خارجی شروع کردند .
وی اظهار داشت : مهندسان ایرانی همکاری هایی را با هدف کنترل طراحی ها با شرکت های اروپایی شروع کردند و از استانداردهایی که امروز خودروسازان معتبر در اروپا استفاده می کنند ، تبعیت می کنند.
نعمت زاده افزود : نمونه دستی خودرویی که ما امروز در مرکز تحقیقات و نواوری سایپا دیدیم تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد شد که از ظاهری بسیار زیبا سود می برد و امیدواریم عملکرد رضایت بخشی هم داشته باشد و درحال انجام تست های عادی و ایمنی و تست تصادف در قالب نرم افزارها و کارهای ازمایشگاهی است.
وی گفت : قول دادند اواخر سال اینده دو مدل خودرو با پلت فرم جدید به بازار عرضه کنند ولی درخواست ما عرضه این خودروها در نیمه اول سال اینده است .
وزیر صنعت افزود : امیدواریم گروه خودروسازی سایپا با اصلاحی که ازیکسال اخیر در بخش صنعت و بویژه در بخش تحقیقات و نواوری و همکاری هایی که با دانشگاهها و شرکت های معتبر خارجی خواهند داشت بتوانند محصولات ارزشمند هم برای بازارهای صادراتی و هم بازار داخلی عرضه کنند.
وی گفت : خودروهایی که تحت عنوان تیبا یک و تیبا دو و ساینا تولید شده هیچ دسترسی به شرکت های خارجی در سال های تحریم نداشته اما اینکه رضایت بخش است یا نه ، قطعا اگر شرایط کشور به نحوی بود که از خودروسازی حمایت بیشتری بویژه حمایت معنوی می شد و اطمینان کنیم به محصولات و کار خودمان می شد بیشتر کار کرد و در مورد خودروسازی های دیگر که بعد از این مرکز پایه گذاری شد انها یک توقفی داشتند ولی این مرکز کار را ادامه داد.
نعمت زاده افزود : اگر می خواهیم خودروسازی کشور را نجات بدهیم باید حتما به بحث تحقیق و توسعه توجه کنیم و گزارش شد که حدود 1.7 درصد فروش خالص خود را صرف تحقیقات کرده اند که ممکن است بخشی مربوط به ساختمان باشد ولی بخشی از ان مربوط به طراحی بوده است .
وی گفت : من فکر می کنم می توانند این رقم را اضافه کنند و هزینه منطقی و بجا برای توسعه محصول داشته باشند ، سایپا از نظر توسعه محصول موفق بوده است و با نمونه هایی که امروز دیدیم انشاالله خبرهای خوبی اواخر امسال و سال اینده خواهیم داشت .
وزیر صنعت افزود : باید خودروهای مقبول بازارهای خارجی را تولید کنیم و انچه که امروز تولید می کنیم بازار محدودی دارد و با سرمایه گذاری های مشترک و تولید محصولات جدید و پلتفرم های جدید دنبال توسعه صادرات خودرو هستیم و در چشم انداز 1404 باید یک سوم خودرو تولیدی معادل 1 میلیون دستگاه به خارج صادر شود.
نعمت زاده گفت : این کار حرکت بسیار گسترده ای را می طلبد و مراکز تحقیقات و هم طراحی و مهندسی و قطعه سازان که باید توسعه پیدا کنند و نیز ارتباط صنعت و دانشگاه و توان بازرگانی و صادراتی بسیار موثر است که باید بازارهای خارجی و سلایق مردم سایر کشورها و رقبا را بشناسیم تا در صادرات موفق باشیم.
وی افزود : 80 تا 100 درصد قطعات مورد استفاده در خودورهایی که در داخل طراحی و تولید می شود ، داخلی خواهد بود .
مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هم گفت : براساس سیاست کلی سایپا اقشار پایین جامعه مورد توجه سایپا در تولید محصولات بوده که در طراحی محصولات جدید هم به این موضوع توجه شده است .
وی اظهار داشت : مهندسان ایرانی همکاری هایی را با هدف کنترل طراحی ها با شرکت های اروپایی شروع کردند و از استانداردهایی که امروز خودروسازان معتبر در اروپا استفاده می کنند ، تبعیت می کنند.
نعمت زاده افزود : نمونه دستی خودرویی که ما امروز در مرکز تحقیقات و نواوری سایپا دیدیم تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد شد که از ظاهری بسیار زیبا سود می برد و امیدواریم عملکرد رضایت بخشی هم داشته باشد و درحال انجام تست های عادی و ایمنی و تست تصادف در قالب نرم افزارها و کارهای ازمایشگاهی است.
وی گفت : قول دادند اواخر سال اینده دو مدل خودرو با پلت فرم جدید به بازار عرضه کنند ولی درخواست ما عرضه این خودروها در نیمه اول سال اینده است .
وزیر صنعت افزود : امیدواریم گروه خودروسازی سایپا با اصلاحی که ازیکسال اخیر در بخش صنعت و بویژه در بخش تحقیقات و نواوری و همکاری هایی که با دانشگاهها و شرکت های معتبر خارجی خواهند داشت بتوانند محصولات ارزشمند هم برای بازارهای صادراتی و هم بازار داخلی عرضه کنند.
وی گفت : خودروهایی که تحت عنوان تیبا یک و تیبا دو و ساینا تولید شده هیچ دسترسی به شرکت های خارجی در سال های تحریم نداشته اما اینکه رضایت بخش است یا نه ، قطعا اگر شرایط کشور به نحوی بود که از خودروسازی حمایت بیشتری بویژه حمایت معنوی می شد و اطمینان کنیم به محصولات و کار خودمان می شد بیشتر کار کرد و در مورد خودروسازی های دیگر که بعد از این مرکز پایه گذاری شد انها یک توقفی داشتند ولی این مرکز کار را ادامه داد.
نعمت زاده افزود : اگر می خواهیم خودروسازی کشور را نجات بدهیم باید حتما به بحث تحقیق و توسعه توجه کنیم و گزارش شد که حدود 1.7 درصد فروش خالص خود را صرف تحقیقات کرده اند که ممکن است بخشی مربوط به ساختمان باشد ولی بخشی از ان مربوط به طراحی بوده است .
وی گفت : من فکر می کنم می توانند این رقم را اضافه کنند و هزینه منطقی و بجا برای توسعه محصول داشته باشند ، سایپا از نظر توسعه محصول موفق بوده است و با نمونه هایی که امروز دیدیم انشاالله خبرهای خوبی اواخر امسال و سال اینده خواهیم داشت .
وزیر صنعت افزود : باید خودروهای مقبول بازارهای خارجی را تولید کنیم و انچه که امروز تولید می کنیم بازار محدودی دارد و با سرمایه گذاری های مشترک و تولید محصولات جدید و پلتفرم های جدید دنبال توسعه صادرات خودرو هستیم و در چشم انداز 1404 باید یک سوم خودرو تولیدی معادل 1 میلیون دستگاه به خارج صادر شود.
نعمت زاده گفت : این کار حرکت بسیار گسترده ای را می طلبد و مراکز تحقیقات و هم طراحی و مهندسی و قطعه سازان که باید توسعه پیدا کنند و نیز ارتباط صنعت و دانشگاه و توان بازرگانی و صادراتی بسیار موثر است که باید بازارهای خارجی و سلایق مردم سایر کشورها و رقبا را بشناسیم تا در صادرات موفق باشیم.
وی افزود : 80 تا 100 درصد قطعات مورد استفاده در خودورهایی که در داخل طراحی و تولید می شود ، داخلی خواهد بود .
مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هم گفت : براساس سیاست کلی سایپا اقشار پایین جامعه مورد توجه سایپا در تولید محصولات بوده که در طراحی محصولات جدید هم به این موضوع توجه شده است .